miercuri, 29 aprilie 2015

Etapele realizarii unui plan didactic de succes




Proiectarea unei activitati didactice presupune un demers anticipativ, pe baza unui algoritm procedural ce coreleaza urmatoarele patru intrebari:
  • Ce voi face ?
  • Cu ce voi face ?
  • Cum voi face ?
  • Cum voi sti daca am realizat ceea ce mi-am propus ?
Cele patru etape fundamentale in proiectarea lectiei sunt:
  1. Stabirea obiectivelor operationale ale lectiei, astfel incat prin realizarea acestora, sa se ajunga la formarea competentelor specifice pentru continutul asociat, conform programei scolare de fizica in vigoare. Profesorul stabilește ceea ce trebuie să știe și/sau să facă elevul la sfârșitul activității didactice; compară ceea ce își propune să realizeze cu programa școlară, precizând performanțele minime așteptate; apreciază dacă obiectivele pot fi atinse în timpul disponibil.
  2. Analiza resurselor - profesorul trebuie sa realizeze o analiza detaliata a pricipalelor categorii de resurse implicate in desfasurarea activitatii didactice:
    • Resurse umane: elevii ( trasaturi de personalitate, nevoi de invatare, interese), profesorul (pregatire stiintifica si psihopedagogica, competenta comunicativa);
    • Resurse de continut didactic: ansamblul valorilor educationale ce fac obiectul procesului de predare/invatare; programa scolara; manualul de fizica;
    • Resurse de ordin material: materiale didactice si mijloace tehnice care pot contribui la eficientizarea activitatii;
    • Locul desfasurarii activitatii: laboratorul de fizica sau laboratorul de informatica;
    • Timpul disponibil pentru desfasurarea activitatii.
3. Elaborarea strategiilor didactice optime  - eficienta activitatii didactice depinde in mare masura de calitatea demersului de colectare si selectare a celor mai potrivite metode, mijloace si materiale didactice. Principalii factori care contribuie la selectarea si imbinarea metodelor, mijloacelor si materialelor didactice, intr-o strategie didctica sunt:
  • Specificul activitatii desfasurate;
  • Obiectivele educationale identificate;
  • Contextul psihopedagogic al instruirii;
  • Contextul material al instruirii;
  • Stilul si personalitatea profesorului.
4. Elaborarea instrumentelor de evaluare - stabilirea formelor, metodelor și a instrumentelor prin care profesorul va putea constata dacă ceea ce și-a propus s-a realizat și în ce măsură.
Activitatea didactica este cu atat mai eficienta, cu cat este mai riguros conceputa pentru utilizarea metodelor si mijloacelor moderne de predare/ invatare. Atractivitatea lectiei depinde de gradul de integrare a calculatorului in etapele lectiei si de maiestria profesorului.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu